Suveran sau subjugat?

Barlad Online

 Posibilitatea extragerii gazelor de sist în zona Bârladului a stârnit reactii diverse în zonã. Societatea civilã, reprezentatã de diverse organizatii sau simpli cetãteni s-au manifestat împotriva actiunilor care pot reprezenta o catastrofã ecologicã. Imediat, a apãrut în scenã deputatul Solomon care s-a erijat ca lider al acestui curent de opinie, doar cã acesta a transformat toatã actiunea într-o afacere electoralã, cu manifestatii, declaratii si tot tacâmul. Ultima idee apartine deputatului Dan Marian. Acesta a venit cu propunerea organizãrii unui referendum prin care cei care vor decide dacã se vor exploata sau nu gazele de sist în zona Bârladului sã fie cetãtenii din Bârlad si din comunele din împrejurimi. Ideea a fost aprobatã de primarii din zonã, dar nu si de deputatul Solomon si Primaria Barlad! Acesta doar s-a limitat la a-si asuma responsabilitatea organizãrii unui miting care va avea loc astãzi în Bârlad. De ce se opune Solomon unui referedum? De ce un miting este mai “democratic” decât un referendum si de ce doar PSD are voie sã protesteze împotriva extragerii gazelor de sist? Nici mãcar Solomon nu poate oferi o explicatie logicã! Partea bunã este cã primarii din zonã au spus cã sunt pentru referendum. Este vorba despre primarii din comunele: Grivita, Pochidia, Voinesti, Alexandru Vlahutã, Puiesti, Perieni, Banca, Ibãnesti si Gãgesti.
Deputatul Dan Marian si-a reiterat, ieri, ideea organizãrii unui referendum pentru a afla dacã cetãtenii din Bârlad si comunele din zona Bârladului sunt de acord cu extragerea gazelor de sist în zonã. Amintim faptul cã aceste operatii tehnologice au fost oprite în douã tãri europene, acolo unde demaraserã exploatãrile. Deocamdatã, în România, nu s-a trecut la exploatãri, ci doar la explorãri pentru a vedea dacã existã resurse. Chiar si asa, posibilitatea ca firma americanã Chevron sã demareze actiunile de exploatare a stârnit deja dispute aprinse. „Subiectul de astãzi este subiectul numãrul 1 al Bârladului: gazul de sist. Vreau sã vã asigur cã eu personal si colegii mei din PDL suntem extrem de preocupati cu privire la acest subiect si dorim sã transmitem cetãtenilor un mesaj foarte clar cu privire la acest subiect. Vreau sã stiti cã nu vom fi niciodatã de acord cu actiuni care ne aduc aminte de Mineriadele anilor 90. Nu ne putem întoarce în trecut. Nu suntem de acord cu politiceni gen Miron Cozma sau Adrian Solomon care instigã lumea la violentã, prin agresivitatea verbalã pe care o practicã în spatiul politic si mediatic. Suntem de acord sã aflãm, cât mai repede cu putintã, optiunile cetãtenilor din Bârlad si din localitãtile ce înconjoarã Bârladul cu privire la acest subiect, gazele de sist. Suntem de acord sã ne luptãm cu toate puterile noastre ca optiunea cetãtenilor sã fie respectatã si sã fie transpusã în legislatia româneascã. Suntem de acord sã sustinem aceastã opinie a cetãtenilor în fata guvernului, a parlamentului, a presedentiei, în fata oricãrei institutii a statului român. Dar vrem sã aflãm aceastã opinie a cetãtenilor. Si tocmai de aceea, revin si astãzi cu acest mesaj al declansãrii si al organizãrii unui referendum, odatã cu alegerile locale, pentru a afla opinia cetãtenilor cu privire la gazele de sist”, a declarat deputatul Dan Marian.
Sapte primari din jurul Bârladului vor referendum!
Ideea deputatului Dan Marian a avut sustinere în teritoriu. Mai multi primari s-au arãtat dispusi de a organiza acest referendum în comunele pe care le conduc. „Dupã ce am precizat sãptãmâna trecutã, la Bârlad, referitor la gazele de sist cã solicit organizarea de referendum pe aceastã temã, pe data de 10 iunie, am transmis adrese din partea cabinetului meu parlamentar cãtre 31 de primãrii din jurul Bârladului si inclusiv cãtre primarul Titi Constantinescu, prin care le solicitam sã ia atitudine cu privire la acest subiect si sã initieze un referendum pe data de 10 iunie ca cetãtenii sã-si spunã opinia. Astãzi au fost prezenti aici, la sediul PDL, un numãr de sapte primari care mi-au comunicat faptul cã în zilele urmãtoare (la Grivita chiar vineri, restul începând de luni), vor avea sedinte de consiliu local unde vor initia un proiect de hotãrâre pentru a demara procedurile pentru acest referendum. Cei sapte primari sunt din Grivita, Pochidia, Voinesti, Alexandru Vlahutã, Puiesti, Perieni. De asemenea, telefonic, primarii din comunele Banca, Ibãnesti si Gãgesti au spus cã vor demara procedurile pentru initierea unui referendum pe acestã temã a gazelor de sist. Repet, din punctul nostru de vedere este cea mai democraticã actiune prin care poti vedea, pe data de 10 iunie, care este opinia cetãtenilor, iar costurile sunt minimale, pentru cã se va organiza referendumul în acelasi timp cu alegerile locale. Trebuie sã mai spunem cã, pentru a fi validat referendumul, trebuie sã fie prezenti la vot un numãr de 50% plus unu din cetãtenii cu drept de vot din localitatea respectivã si acestia trebuie ca jumãtate plus unu sã-si exprime optiunea cu privire la gazele de sist. Stim cã alegerile locale adunã cetãtenii si prezenta la vot este maximã, fatã de alte alegeri”, spus Dan Marian.
„La Bârlad vom initia o campanie de strângere de semnãturi de la populatie pentru organizarea referendumului.”
„La Bârlad si în alte 15 – 20 de comune, primarii, constrânsi în actiunea lor de cãtre sefii de la PSD, vor refuza sã initieze în CL procedura pentru referendum. Vã pot comunica decizia politicã pe care am luat-o si anume ca începând de luni sã declansãm în Bârlad campania de strângere de semnãturi pentru a initia acest proiect de hotârâre în CLM Bârlad cu privire la organizarea referendumului. Legea spune clar cã initierea unui proiect de hotãrâre al CL se face la propunerea primarului sau a minim o treime din consilierii locali sau la propunerea a 5% din cetãtenii cu drept de vot, pe baza tabelului de semnãturi. Nu cred cã va fi o problemã de a strânge semnãturile si vom încerca sã convingem consiliile locale respective ca în baza semnãturilor strânse sã emitã o hotãrâre pentru organizarea referendumului”, a spus Dan Marian.
Consiliera Cososchi forteazã în CLM Bârlad
„Declaratia mea este strict în calitate de cetãtean al Bârladului, constient de ceea ce se întâmplã si vreau sã-mi exprim pozitia referitoare la situatia exploatãrii gazului de sist. Ca cetãtean al municipiului Bârlad sunt împotriva exploatãrii gazului de sist si îmi asum aceastã declaratie. Dincolo de declaratia fãcutã, vreau sã informez opinia publicã despre initiativa pe care am luat-o astãzi, de a propune tuturor colegilor consilieri din cadrul CLM Bârlad initierea unui proiect de hotãrâre pentru a consulta populatia municipiului Bârlad, referitor la aceastã temã. Le-am propus tuturor acest lucru, indiferent din care partid fac parte, pentru cã asa cum stiti, grupul PDL are doar trei membri în CLM, iar pentru initierea hotãrârii aveam nevoie de sapte consilieri. S-a vrut o întrebare pentru referendum pe 10 iunie, adresatã cetãtenilor, dacã sunt de acord sau nu cu exploatarea gazelor de sist pe teritoriul Bârladului. Cei mai multi dintre consilieri au spus <<Nu>> la întrebare, câtiva dintre ei mi-au spus cã rãspund mai târziu, iar rãspunsul lor a fost <<Nu>> si am rãmas doar cu patru consilieri care au fost de acord – consilierii PDL Gheorghe Manaz, Cornel Plesu, eu si consilierul PSD Constantin Gâlea. Probabil cã au avut loc consultãri la un alt nivel decât cel al consiliului local, cert este cã noi vom lua initiativa de a introduce pe ordinea de zi un asemenea proiect de hotãrâre, cel mai probabil în sedinta ordinarã din luna aprilie, probabil dupã Sãrbãtorile Pascale, a grupului consilierilor PDL pentru referendum, pe care îl dorim în data de 10 iunie, din motivul invocat deja de presedintele Dan Marian anterior, pentru minimalizarea cheltuielilor de organizare a lui”, a spus Mihaela Cososchi.
REACTIA “TROMPETÔ
Solomon amenintã cu violente!
Atât senatorul Vasile Pintilie cât si deputatul Dan Marian au precizat în conferintele de presã cã mitingul care se va desfãsura la Bârlad, pe 22 martie, este confiscat politic de PSD. Deputatul Adrian Solomon, în conferinta avutã luni, 19 martie, a si recunoscut acest lucru. „Dacã vom confisca politic aceastã manifestatie atâta timp cât noi am convocat-o, noi am organizat-o? Primarul organizeazã mitingul. Nu vãd cum am putea sã-l mai confiscãm o datã. L-am confiscat deja! Rãmâne sã vedem cetãtenii dacã rãspund chemãrii noastre. Dacã nu, poate vor rãspunde chemãrilor altora. Domnul senator (Vasile Pintilie – n.r.) este <<pentru>> si eu îi recomand sã nu fie acolo. Pentru siguranta participantilor la miting, ar fi bine sã nu fie prezent acolo. El sã se ducã la mitingul care îl convoacã el. Da, noi pregãtim bannere, da! Mesajele vor fi împotriva presedintelui, împotriva guvernului, evident!” „Din pãcate, un protest care este constitutional, este legal, dacã ar fi fost organizat strict de societatea civilã, cu sprijinul presei, cu sigurantã ar fi avut alãturi si reprezentantii PDL, dar atâta timp cât este organizat exclusiv de PSD, este organizat exclusiv din punctul de vedere electoral al PSD-ului, nu vor fi printre participanti nume marcante ale acestui partid. Accentuez cã un protest democratic trebuie sã fie civilizat. Prin vocea deputatului Solomon s-a transmis clar cã el este exclusiv al PSD-ului si cã mitingul va avea mesaje electorale si politice iar deputatul Solomon a transmis numai mesaje care n-au nicio legãturã cu o societate civilizatã. Agresivitatea verbalã pe care a manifestat-o Adrian Solomon împinge cetãtenii la a nu participa la acest miting”, a spus deputatul Dan Marian.
PRIMARII DIN COMUNE VOR REFERENDUM
Alina Munteanu, primarul comunei Grivita.
„Eu asigur cetãtenii comunei Grivita cã primarul comunei lor, Alina Munteanu Iuliana, este împotriva exploatãrii gazelor de sist. Prin consultãri cu domnul presedinte, în toatã aceastã perioadã în care au avut loc aceste frãmântãri la nivelul orasului Bârlad si la nivelul comunei Grivita, am ajuns la aceastã decizie si consider cã este cea mai potrivitã, ca cetãtenii sã decidã pentru comuna lor, localitatea lor si sã-si exprime optiunea dacã sunt pentru sau împotriva gazelor de sist. Eu, primarul Alina Munteanu, îmi fac datoria de informare a lor. Am avut pânã acum cel putin douã sedinte în douã sate, sã putem informa cetãtenii si ulterior ei sã se poatã exprima prin vot, singura modalitate democraticã privitoare la exploatarea gazelor de sist în comuna Grivita. Astãzi am decis alãturi de ceilalti colegi primari din cadrul PDL sã punem la punct detaliile pentru a începe demersurile organizãrii referendumului pe 10 iunie, asa cum s-a precizat de cãtre domnul presedinte Dan Marian”, a spus primarul Alina Munteanu, care a mai precizat si cã, în cadrul CL Grivita, ea va fi cea care va initia proiectul de hotãrâre, în calitate de primar.
Costicã Moraru – comuna Puiesti
„Eu sunt împotriva extragerii gazelor de sist si am decis sã solicit si pãrerea cetãtenilor din Puiesti pe aceastã temã, prin organizarea unui referendum care sã se desfãsoare pe 10 iunie, odatã cu alegerile locale, pentru a avea cheltuieli minime. Voi introduce în CL Puiesti un proiect de hotãrâre pentru initierea referendumului în sedinta ordinarã din aceastã lunã”, a spus primarul comunei Puiesti, Costicã Moraru.
Ricã Miler- comuna Voinesti
„Personal, eu sunt împotriva exploatãrii gazelor de sist, sunt de acord total cu organizarea referendumului la mine în comunã, pentru a consulta cetãtenii. Proiectul de hotãrâre pentru organizarea referendumului este gata, trebuie sã asteptãm sedinta CL din aceastã lunã”, a spus primarul comunei Voinesti, Ricã Miler.
Marius Ciocan – primar Pochidia
„Noi începem de luni procedurile pentru organizarea referendumului pe tema exploatãrii gazelor de sist. Din câte am discutat pânã acum cu oamenii, sunt cam toti împotrivã, eu fiind chiar primul dintre cei care nu sunt de acoprd cu metoda extragerii acestor gaze de sist. Nu vrem ca sã ne fie otrãvite apa, pãmântul si aerul, sunt singurele care ne-au mai rãmas”, a spus primarul comunei Pochidia, Marius Ciocan.
Rãsturnare spectaculoasã de situatie
BUZATU VREA SPONSORIZARE DE LA CHEVRON!
SOCANT Declaratii uluitoare fãcute, seara trecutã, la un restaurant din Husi de cãtre liderul judetean al PSD, Dumitru Buzatu, unul dintre cei mai aprigi contestatari ai exploatãrii gazelor de sist în zona Bârlad. Conform unor surse demne de încredere, la masa respectivã Buzatu ar fi recunoscut cã s-a întâlnit cu reprezentantii Chevron si cã ar fi cerut investitii si sponsorizãri, pentru ca americanii sã-si facã treaba în judetul Vaslui. “Le-am spus celor de la Chevron cã le dau toate aprobãrile pe care le vor, dacã respectã toate conditiile de mediu, sã ne punã o statie de epurare nouã, sã aducã tehnologii noi, nu ca acelea din California, unde sunt cutremure si probleme cu pânza freaticã. Poate obtinem si noi niste investitii pentru Bârlad, dacã tot vin în judet, niste sponsorizãri”, a povestit Buzatu, vesel tare. Acelasi Buzatu, care poartã tot felul de discutii prin tot felul de cotloane cu reprezentantii Chevron, amenintã cã astãzi va da declaratii la toate televiziunile, inclusiv cele franceze. “Da, m-am întâlnit cu cei de la Chevron, au vrut sã se întâlneascã cu mine, pentru cã sunt unul dintre initiatorii miscãrii de protest de la Bârlad. Eu pot sã spun orice…”, recunoaste Buzatu.
Dumitru Buzatu a fãcut declaratii socante, seara trecutã, la un resturant din Husi, unde a luat masa dupã sedinta de la organizatia PSD. Conform unor surse demne de încredere, Buzatu, care este unul dintre cei mai aprigi contestatari ai exploatãrii gazelor de sist, ar fi spus cã este de acord cu ceea ce vrea sã facã Chevron în judet, însã nu poate spune prea multe electoratului. “Dacã vin ãstia de la Chevron la mine si-mi cer sã le dau autorizatie de constructie si certificat de urbanism sunt obligat prin lege sã le dau, am spus-o si la televiziune. Poate obtinem niste investitii pe Bârlad, niste sponsorizãri, vedem. Eu nu sunt împotriva exploatãrii gazelor de sist, nici vorbã, vreau doar sã-mi iau mãsuri, sã nu ajungem ca în California”, ar fi afirmat Buzatu în restaurantul respectiv. În continuarea ideii, liderul judetean al PSD a explicat cum vede el relatia cu Chevron. “Eu nu pot sã-i blochez, nu am cum sã mã împotrivesc. M-au cãutat ãstia de la Chevron, m-am întâlnit cu ei, sunt oameni puternici în lume, ei pot face investitii din astea. Le-am spus la Chevron: “Când v-ati apucat de treaba asta, nu trebuia s-o faceti pe ascuns, cã lumea a intrat la bãnuieli, asa e la noi. Dacã este ceva pe ascuns, lumea crede cã e o mãgãrie si noi trebuie sã ne împotrivim. De ce ati stat ascunsi?”. Asa le-am spus. Mi-au spus cã nu stiu dacã se vor apuca de treabã, cã acum se fac explorãri, sã vadã cât gaz este, altfel nu se apucã de treabã”, ar mai fi spus Buzatu. La final, a mai avut o reactie uimitoare. “Le-am spus celor de la Chevron cã le dau toate aprobãrile pe care le vor, dacã respectã toate conditiile de mediu, sã ne punã o statie de epurare nouã, sã aducã tehnologii noi, nu ca acelea din California, unde sunt cutremure si probleme cu pânza freaticã”, ar mai fi zis presedintele PSD, cel care astãzi va participa la mitingul de la Bârlad, împotriva exploatãrii gazelor de sist.
Dumitru Buzatu: “Eu pot sã spun orice…”
Asearã târziu, l-am contactat pe Dumitru Buzatu pentru a ne confirma veridicitatea afirmatiilor fãcute la Husi. “Eu pot sã spun orice… Nu am fost la nicio masã la Husi sã fac declaratii, o sã spun totul la televiziuni mâine (joi, 22 martie, n.r.), la Bârlad, la miting”, a încercat sã contracareze Buzatu. “Eu m-am întâlnit cu cei de la Chevron, este adevãrat, ei m-au cãutat si au vrut sã-mi vorbeascã, stiau cã sunt printre initiatorii scrisorii de protest. Am spus cã nu pot sã opresc dreptul unei companii, românesti sau strãine, dacã îmi vor cere sã le eliberez autorizatii, dacã îndeplinesc conditiile legale. În rest, am sã spun totul la televiziuni, inclusiv celor franceze care vor veni la Bârlad, la miting”, a spus Buzatu.
“Buzatu a spus cã va rezolva problema Chevron dupã alegeri”
“Vã spun din surse sigure, jur cu mâna pe Biblie cã Ponta (presedintele PSD, n.r.) s-a întâlnit cu cei de la Chevron si le-a dat asigurãri cã dupã alegerile parlamentare va rezolva problema de la Bârlad. De asemenea, mai stiu cã acestia, de la Chevron, s-au întâlnit si cu Dumitru Buzatu si aceleasi asigurãri le-a dat si el. Acum îmi dau si eu seama de ce Chevron-ul nu are nicio reactie la atacul PSD în privinta gazelor de sist, de la Bârlad. Eu mã duc sã jur cu mâna pe Biblie pentru ceea ce spun. Dumitru Buzatu are curaj sã jure pe Biblie cã nu e adevãrat ce spun?” – deputat Dan Marian, presedintele PDL Vaslui

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu