Scandal la Evaluarea Nationalã

Barlad Online

Peste trei sute de elevi vasluieni au semnat o petitie cu privire la modificarea baremului de corectare pentru proba de Limbã românã, la Evaluarea Nationalã. Potrivit Inspectoratului Scolar Judetean Vaslui, mai multi elevi vor sesiza direct Ministerul Educatiei cu privire la subiectul al doilea, punctul trei, care a generat un scandal în toatã tara. Candidatii cer responsabililor cu subiectele la evaluare sã puncteze în mod egal pe cei care au bifat atât “predicativ” cât si “subiectiv”, ultima fiind singura variantã corectã potrivit baremului. Pãrintii sunt si ei revoltati de gradul de dificultate al subiectelor însã profesorii spun cã elevii nu au fost atenti. Ministerul Educatiei a decis ieri dupã-amiazã cã punctarea se va face doar dupã barem, asa cã, elevii care au ales “predicativ” nu vor primi nimic. Confuzia creatã de subiect va avea efecte nedorite la admitere.
Zeci de elevi din judetul Vaslui sunt revoltati de varianta aleasã pentru Evaluarea Nationalã si au votat deja o petitie care cere schimbarea punctajelor pentru anumite cerinte. Pânã în prezent au semnat peste trei sute de absolventi de gimnaziu din Vaslui, Bârlad si Husi, alãturi de peste zece mii din toatã tara. Cei care au dat proba de Limbã românã la Evaluarea Nationalã cer acum modificarea baremului de corectare pentru subiectul al doilea, punctul A.3 care „a dat nastere la interpretãri si controverse, chiar în rândul profesorilor, contrar prevederilor Ordinului Ministrului Educatiei nr. 5220/2011 care solicitã elaborarea unor subiecte de dificultate medie pentru examenul de Limba si literatura românã din cadrul Evaluãrii Nationale 2012″, asa cum sunt de pãrere formatorii petitiei. La punctul respectiv, elevilor li s-a cerut sã noteze litera corespunzãtoare rãspunsului corect care defineste propozitia subordonatã din fraza “Ceea ce mã jeneazã este dificultatea rãsfoirii”. Candidatii au avut de ales între tipurile: atributivã, predicativã si subiectivã, ultimul fiind totodatã rãspunsul corect, conform baremului de corectare. Ambiguitatea cerintei a indus în eroare pe multi elevi, ai cãror notã va fi ciuntitã la corectare. Prin urmare, piederea a sase puncte va afecta media de admitere la liceul dorit. Prin intermediul petitiei, zecile de mii de candidati cer responsabililor cu elaborarea subiectelor sã puncteze ca si corecte atât varianta C – “propozitie subiectivã”, cât si varianta B – “propozitie predicativã”.
Ce spun elevii si pãrintii
Pânã si sefii de promotie au avut dubii cu privire la subiectul al doilea. “Am ales varianta C, subiectivã. Recunosc cã am avut unele dubii fatã de alegerea fãcutã, dar mi-am dat seama cã e o capcanã legatã de topicã”, ne-a spus Miruna Vasilescu, sefa de promotie a Scolii nr. 5 „Stefan cel Mare” Vaslui. „Unii cred cã este dublã interpretare. Totusi, trei puncte le pot da. Pierzând 6 puncte nota începe de la 9,40 si media poate sã scadã considerabil. Dacã era subiectivã , de ce a pus un predicat nominal incomplet dupã predicatul acela verbal? Aia m-a derutat pe mine”, este de pãrere un alt elev vasluian care a simtit frustrarea pe propria piele. „Îmi doresc foarte mult sã se puncteze ambele rezultate deoarece a fost foarte greu dacã si profesorii stau o orã sa o analizeze si tot nu sunt hotãrâti. Totusi, cine s-a prins cã e subiectivã ar merita mai mult decât cei ce au pus predicativã pentru cã propozitia are tentã mai mare de subiectiv”, a spus un candidat de la Scoala nr. 6 „Mihai Eminescu” Vaslui. „Mie mi se pare normal sã se dea sase puncte pentru ambele variante, ca sã nu fie discutii mai târziu. Eu am pus subiectivã si nu mi s-ar pãrea corect sã primesc trei puncte eu si trei puncte cei care au pus predicativã”, crede o elevã de la Scoala nr. 4 „Elena Cuza” Vaslui. Pânã si pãrintii discutã despre controversatul subiect care a pus în dilemã mii de candidati. “Auzisem deja la televizor de discutiile pe acest subiect si imediat l-am întrebat pe fiul meu ce a ales. Mi-a spus cã a ales subiectiv, apoi când am cãutat baremul, am vãzut că a rãspuns corect”, ne-a spus un pãrinte. “Am vorbit chiar cu profesoara copilului care a recunoscut cã formularea cerintei nu e atât de clarã dar ne-a asigurat cã vom primi explicatii cât de curând. Copilul meu a ales <<predicativ>>, din cauzã cã nu a înteles bine enuntul. Nu este normal ca un subiect sã fie neclar pentru profesori. Ce sã mai asteptãm din partea copiilor dacã stau în dubii cu rãspunsul?”, a spus un alt pãrinte.
Concluzia Ministerului Educatiei: doar varianta C rãmâne valabilã
Potrivit unor informatii puse la dispozitie de Inspectoratul Scolar Judetean Vaslui, mai multi elevi din judetul Vaslui vor face solicitare directã la Ministerul Educatiei pentru revizuirea baremului de corectare. “Din discutiile cu colegii corectori am înteles cã enuntul nu a fost prea clar formulat pentru un elev care dã un astfel de examen pentru prima datã. Mi se pare normal sã se corecteze dupã barem. E prea târziu sã se mai schimbe ceva”, ne-a spus Remu Doru Bãlan, inspectorul scolar general adjunct. Profesorii vasluieni sunt de pãrere cã elevii nu au fost atenti dar recunosc sã subiectul a fost foarte dificil pentru nivelul lor. “Gramatical, e subiectivã numai cã e destul de greu de identificat. E greu pentru cã elevii au trebuit sã identifice dacã propozitia este subiectivã doar prin topicã. Schimbarea topicii determinã schimbarea tipului de subordonatã. Nu sunt dubii în privinta rãspunsului, însã este o gresealã de interpretare a elevilor iar fraza este dificilã”, a spus profesorul de limbã românã, Toma Pavel. De aceeasi pãrere este si inspectorul de limbã românã, Cristina Ghelbere, care spune cã “interpretãrile au apãrut când elevii au schimbat topica în frazã, iar elevii care s-au pregãtit constant nu trebuiau sã aibã probleme la acest punct”. Inspectoratul Scolar Judetean Vaslui a trimis, la rândul lui, o propunere cãtre Ministerul Educatiei cu referire la subiect iar profesorii vasluieni au cãzut de acord la unison cã singura variantã corectã este C. Tot ieri, ministrul Educatiei, Liviu Pop, a clarificat îndoielile tuturor privind corectitudinea rãspunsului. “Elevii care au încercut varianta B, adicã “predicativã” nu vor primi niciun punct iar singura variantã corectã va rãmâne C – “subiectivã”. “Noi am consultat toti inspectorii de Limba si literatura românã. Stim cã e un subiect ambiguu, dar în momentul de fatã baremul e din punctul acestora de vedere corect”, a precizat Liviu Pop în cadrul unei conferinte de presã.
Evaluare prin gesticulare
Patru elevi cu deficiente de la Scoala pentru Surzi Vaslui dau astãzi a doua probã la Evaluarea Nationalã. În prezenta a doi evaluatori si un interpret autorizat în limbaj mimico-gestual, cei patru vor transmite rezultatele problemelor de matematicã cu ajutorul semnelor si a gesticulatiilor. Pe lângã ei, mai sunt încã patru elevi care sustin proba de evaluare în conditii speciale. Doi dintre ei au fracturi iar alti doi, tot cu deficiente, vor avea o orã în plus pentru rezolvarea subiectelor. La proba de matematicã sunt asteptati 4.321 elevi, exceptând absentii de la Limba românã. Rezultatele vor fi publicate vineri, zi în care pot fi depuse eventualele contestatii iar notele finale vor fi afisate în 2 iulie.
Iatã subiectul – problemã si precizarea din barem
3. Noteazã litera corespunzatoare rãspunsului corect: 6 puncte
Propozitia subordonatã din fraza „Ceea ce mã jeneazã este dificultatea rãsfoirii” este:
a. atributivã;
b. predicativã;
c. subiectivã.
Baremul de corectare: notarea răspunsului corect: C 6 puncte.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu