Pe cetățeni nu-i bagă nimeni în seamă: Autoritățile, slugile Chevron

Barlad Online

miting_27mai_chevron.jpg
Compania Chevron face cam ce vrea în România. Dacă mesajul vasluienilor care se opun exploatării gazelor de șist ajunge foarte greu la urechile și mai ales la inima celor pe care i-au trimis în Parlament, nu la fel stau lucrurile în ceea ce privește imensa corporație americană. Și nu ne mai poate fi de mirare: premierul Victor Ponta are un consilier “minune” american, care “întâmplător” este legat de interesele marilor corporații multinaționale din domeniul energetic. Dacă interesele Chevron o cer, în România este schimbată și legea.
Legile în vigoare fac ca voința populară exprimată prin vot să nu aibă nicio valoare. Aceleași normative le sunt însă favorabile celor mari și puternici care doresc să ne sfredelească pământul cu riscul de a umple subsolul de substanțe extrem de periculoase. Iar când legea românească nu este destul de prielnică multinaționalei, este modificată fără nicio problemă!
De exemplu, acum o lună, Parlamentul României și-a făcut “datoria” față de corporațiile transnaționale din domeniul energiei, adoptând Legea nr. 81/2013, care modifică Legea nr. 50/1991, privind autorizarea executării lucrărilor de construcții. În ceea ce-i privește pe vasluieni, noul normativ rezolvă toate eventualele probleme ale Chevron: în vederea “armonizării condițiilor de autorizare”, “autoritatea administrației publice centrale competente cu atribuții de reglementare, potrivit legii, în domeniul din care face parte investiția supusă autorizării, va emite un aviz coordonator, în baza căruia președinții consiliilor județene implicate vor emite autorizații de construire pentru executarea lucrărilor aferente”. Prin urmare, consiliile județene sunt obligate să aprobe lucrările de investiții, odată ce acestea sunt autorizate de autoritățile centrale.
Asta pentru ca următorul aliniat să facă și mai clar motivul pentru care a fost emisă legea: “executarea lucrărilor de foraje necesare pentru efectuarea studiilor geotehnice și a prospecțiunilor geologice, proiectarea și deschiderea exploatărilor de gaze și petrol (...) este permisă în baza actului de autoritate al autorității competente desemnate prin legea specială, care ține loc de autorizație de construire/desființare și se emite în condițiile legislației specifice din domeniul gazelor, petrolului, energiei electrice și comunicațiilor, din care fac parte lucrările, după caz”.
Legea 81/2013, adoptată la momentul oportun, ia practic orice atribuție autorităților locale, deliberative sau de mediu, cu privire la explorarea/exploatarea gazelor de șist. Și acest lucru nu putea fi mai binevenit Guvernului României, care a stabilit la începutul mandatului lui Victor Ponta o premieră istorică: primul șef de executiv care are un consilier american. Este vorba despre generalul Wesley Clark, membru în Consiliul de Administrație al BNK Petroleum, care are interese în exploatarea gazelor de șist din Estul Europei. De altfel, acesta a transmis exact pentru ce vine în România, spre nenorocul nostru, al celorlalți: “Cred că voi putea atrage investitori. Știm că există o revoluție energetică în desfășurare în lume, iar în România există un potențial al carburilor. Consider că România poate deveni un principal exportator de energie”. Atunci s-a stabilit soarta “coloniei” de la Marea Neagră.
Chevron acționează pe șest
Ulterior, Asociația “România Fără Ei” și Grupul de Acțiune “România Fără Fracturare” au atras atenția asupra neregulilor comise de Chevron și susținătorii americanilor.
“Pe fondul intensificării dezbaterii în mass-media privind exploatarea gazelor de șist în România, în special prin prisma avizului dat recent de Ministerul Mediului în ce privește începerea prospecțiunilor seismice în perimetrele Vama Veche și Costinești, dorim să facem câteva precizări extrem de importante”, așa își încep activiștii explicațiile.
Ei acuză modul profund viciat prin care Chevron va obține, în cel mai scurt timp, avizul de mediu pentru montarea și operarea sondelor de explorare de pe teritoriul județului Vaslui. Concluzia este că autoritățile centrale vor continua să calce în picioare opinia publică, facilitând prin orice mijloace demersurile Chevron.
“Cinci ani de zile, cât durează etapa de explorare, perimetrele concesionate de Chevron în perimetrul Bârlad vor fi scoase din circuitul agricol, chiar dacă sonda de explorare se limitează la un procent redus din suprafață. Va urma procedura de obținere a acordului de mediu pentru exploatare. Putem risca să intrăm în această procedură, ținând cont de cum vor fi obținute primele avize?”, susțin activiștii de mediu.
Deputatul PP-DD de Vaslui, Tudor Ciuhodaru, face u apel către firmele din România să cumpere rulmenţi de la societatea bârlădeană, altă dată cea mai mare fabrică de profil din România. Apelul parlamentarului vine după ce societatea din oraşul rulmenţilor a disponibilizat luna aceasta 250 de salariaţi, decizie luată după ce numărul comenzilor a scăzut simţitor, mai ales pe piaţa internă. „E anormal ca rulmenţii produşi la Bârlad să ajungă în ţări precum Austria, Germania sau Brazilia, iar pe piaţa internă să vină rulmenţi fabriaţi în China. Anul trecut, doar 3% din producţia de la SC rulmenţi SA din Bârlad a ajuns pe piaţa din România. De aceea, solicit firmelor româneşti şi celor care pot sprijini industria bârlădeană să ia în considerare producţia de calitate a SC Rulmenţi SA Bârlad, în aşa fel încât în acest an să ajungem la o desfacere pe piaţa internă de cel puţin 10% şi să asigurăm stabilitatea celor 2.000 de bârlădeni care mai lucrează încă în această fabrică“, a declarat deputatul Tudor Ciuhodaru. La ultima întâlnire de Dialog Social din cadrul Prefecturii Vaslui au fost prezenţi şi reprezentanţi ai sindicaliştilor de la societatea bârlădeană care au cerut, la rândul lor, ajutorul prefectului. Reprezentantul Guvernului în teritoriu le-a promis acestora că le va intermedia o întâlnire cu toţi parlamentarii din Vaslui pentru a le prezenta şi lor situaţia de la fabrica de rulmenţi

Citeste mai mult: adev.ro/mntx94
Deputatul PP-DD de Vaslui, Tudor Ciuhodaru, face u apel către firmele din România să cumpere rulmenţi de la societatea bârlădeană, altă dată cea mai mare fabrică de profil din România. Apelul parlamentarului vine după ce societatea din oraşul rulmenţilor a disponibilizat luna aceasta 250 de salariaţi, decizie luată după ce numărul comenzilor a scăzut simţitor, mai ales pe piaţa internă. „E anormal ca rulmenţii produşi la Bârlad să ajungă în ţări precum Austria, Germania sau Brazilia, iar pe piaţa internă să vină rulmenţi fabriaţi în China. Anul trecut, doar 3% din producţia de la SC rulmenţi SA din Bârlad a ajuns pe piaţa din România. De aceea, solicit firmelor româneşti şi celor care pot sprijini industria bârlădeană să ia în considerare producţia de calitate a SC Rulmenţi SA Bârlad, în aşa fel încât în acest an să ajungem la o desfacere pe piaţa internă de cel puţin 10% şi să asigurăm stabilitatea celor 2.000 de bârlădeni care mai lucrează încă în această fabrică“, a declarat deputatul Tudor Ciuhodaru. La ultima întâlnire de Dialog Social din cadrul Prefecturii Vaslui au fost prezenţi şi reprezentanţi ai sindicaliştilor de la societatea bârlădeană care au cerut, la rândul lor, ajutorul prefectului. Reprezentantul Guvernului în teritoriu le-a promis acestora că le va intermedia o întâlnire cu toţi parlamentarii din Vaslui pentru a le prezenta şi lor situaţia de la fabrica de rulmenţi.

Citeste mai mult: adev.ro/mntx94
Deputatul PP-DD de Vaslui, Tudor Ciuhodaru, face u apel către firmele din România să cumpere rulmenţi de la societatea bârlădeană, altă dată cea mai mare fabrică de profil din România. Apelul parlamentarului vine după ce societatea din oraşul rulmenţilor a disponibilizat luna aceasta 250 de salariaţi, decizie luată după ce numărul comenzilor a scăzut simţitor, mai ales pe piaţa internă. „E anormal ca rulmenţii produşi la Bârlad să ajungă în ţări precum Austria, Germania sau Brazilia, iar pe piaţa internă să vină rulmenţi fabriaţi în China. Anul trecut, doar 3% din producţia de la SC rulmenţi SA din Bârlad a ajuns pe piaţa din România. De aceea, solicit firmelor româneşti şi celor care pot sprijini industria bârlădeană să ia în considerare producţia de calitate a SC Rulmenţi SA Bârlad, în aşa fel încât în acest an să ajungem la o desfacere pe piaţa internă de cel puţin 10% şi să asigurăm stabilitatea celor 2.000 de bârlădeni care mai lucrează încă în această fabrică“, a declarat deputatul Tudor Ciuhodaru. La ultima întâlnire de Dialog Social din cadrul Prefecturii Vaslui au fost prezenţi şi reprezentanţi ai sindicaliştilor de la societatea bârlădeană care au cerut, la rândul lor, ajutorul prefectului. Reprezentantul Guvernului în teritoriu le-a promis acestora că le va intermedia o întâlnire cu toţi parlamentarii din Vaslui pentru a le prezenta şi lor situaţia de la fabrica de rulmenţi.

Citeste mai mult: adev.ro/mntx94

Un comentariu:

  1. Buna seara!

    Sunt in contact cu o firma de avocatura pro-bono care ar putea consilia juridic pe primarii/consilierii si chiar pe oamenii din zonele in care se prevad exploatari prin fracturare. Cum pot face rost de, cat mai urgent, de numerele de telefon de la primariile respective?

    Multumesc!

    RăspundețiȘtergere