Tanti Janeta, precupeata de 95 de ani de la Bârlad

Barlad Online

Precupeatã de o viatã: “M-am nãscut în piatã si as vrea sã mor aici”
OAMENII DE LÂNGÃ NOI Jãnica Vancea sau tanti Janeta cum o stiu toti bârlãdenii care îsi fac piata are 95 de ani si o istorie frumoasã. De o vesnicie o stim la o tarabã în piata din Bârlad. Au trecut peste ea rãzboiul, comunismul si acum crâncena democratie de dupã 1989 si nimic n-a clintit-o de acolo. A avut o tinerete frumoasã, o singurã fatã si acum are patru nepoti si opt strãnepoti. Nu a stiut în viata ei ce este sãrãcia, pentru cã a muncit o viatã si o face si acum: la cei 95 de ani nu se dã bãtutã. “Ce sã fac acasã, sã amortesc? Aici mã pot misca”, spune tanti Janeta. “M-am nãscut în piatã si, dacã Dumnezeu vrea, voi muri aici. Însã nu acum, cã mai am de trãit”, a spus bãtrâna precupeatã. Un adevãrat exemplu de viatã oferit tinerilor care se plâng de lipsa locurilor de muncã: “munciti pãmântul care ne poate hrãni pe toti si veti avea ce mânca!” este sfatul celei mai bãtrâne precupete din Bârlad si poate chiar si din judetul Vaslui.
În Piata Centralã din Bârlad întâlnesti zilnic, fie iarnã sau varã, fie cald de crãpi sau frig de-ti îngheatã “inima în tine” cum spun bãtrânii, pe tanti Janeta. O bãtrânã firavã, fãrã dinti si care te îmbie cu produse bio, legume în special, produse în grãdina casei sale si pe pãmânturile cumpãrate de ea si cultivate cu ceapã, fasole, ardei, usturoi etc. O stiu acolo încã de când am venit pe lume, acum peste 50 de ani. Si nu mare mi-a fost mirarea când am vãzut-o acolo în piatã, la aceeasi tarabã si acum. O vãd mereu si mã uimeste vivacitatea ei, pentru cã era prietenã cu bunicii mei, iar ei s-au dus de mult în lumea umbrelor. Am îndrãznit sã o întreb dacã îsi mai aminteste de mine si dacã vrea sã vorbim. La cei 95 de ani, de dupã tarabã, tanti Janeta mi-a spus: “Cum sã nu te stiu? Stiu bunicii, pe mama ta, cum sã nu?”, spre uimirea mea. Când am aflat cã are 95 de ani nu mi-a venit sã cred. S-a nãscut pe 11 iulie 1920, la Bârlad, chiar în piatã! “Da, mama mea era tot precupeatã, aveam grãdinã în Podeni, unde stau si eu acum. Era gravidã cu mine si când i-a venit sorocul era aici la tarabã. M-a nãscut într-o magazie aici. În piatã m-am nãscut, în piatã vreau sã mor”, ne-a spus tanti Janeta, adãugând cã nu acum, ci dupã ce va face 100 de ani. A lucrat la pãmânt de micã, în grãdina pãrintilor, apoi pe la CAP, de unde s-a ales cu o pensie de 350 de lei. “Ce sã fac cu banii ãstia? Eu toatã viata am muncit la pãmânt si am vândut în piatã. Ce, dacã esti bãtrân, îi pasã cuiva? Eu mi-am crescut unica fiicã din taraba asta, a lucrat la Bucuresti la Institutul de Biologie. Acum am patru nepoti, opt strãnepoti… Doi nepoti sunt în Germania de peste 30 de ani… Nu i-am vãzut de ani buni. Vorbesc cu ei la telefon din când în când. Mi-au spus cã mã ajutã ei cu bani dar sã stau acasã, sã nu mai ies în piatã, dar eu ce sã fac acasã? Sã amortesc? Aici mãcar mã misc”, ne-a împãrtãsit tanti Janeta. Cam atât a “dezvãluit” din viata ei, pe care o considerã a ei si a publicului cititor. Cum afarã era o vreme friguroasã rãu, am întrebat-o cum de rezistã în frigul iernii de atâtia ani. “Ce, iarna? Nu, eu mai bine suport frigul, vara nu pot sã rãsuflu în nãduseala de cãldurã”, a replicat vehementã tanti Janeta. Despre ea, Daniela Tilici, sefa Pietelor din Bârlad ne-a spus cã este un exemplu pentru toatã lumea. “Pe tanti Janeta o stiu demult. E tot timpul la piatã, fie iarnã sau varã. Eu nu stiu cum mai vine, cã este bolnavã, are multe probleme cu ochii, cu picioarele … Este tot timpul aici, este linistitã si nu a creat în toti acesti ani de când vinde niciodatã probleme”, a spus Daniela Tilici.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu