Riscurile meseriei de taximetrist!

Barlad Online

Sãptãmâna trecutã, nefericita întâmplare a taximetristului înjunghiat în gât de o clientã ne confirmã încã o datã cã taximetria este una dintre cele mai periculoase meserii. De multe ori taximetristul este perceput ca unul dintre cei mai incomozi participanti la trafic, au un comportament rutier agresiv, înjurã, basca cã de fiecare datã sunt suspectati cã umflã pretul serviciilor pe care le presteazã. Sunt multi care îi invidiazã si râvnesc la o astfel de meserie pentru cã au impresia cã muncesc putin si fac bani repede, dar putini sunt cei care vãd si neplãcerile acestei meserii. Ei sunt cei care intrã zilnic în contact cu toate categoriile de oameni si nu de putine ori au parte de neplãceri, ba chiar de situatii periculoase.
Incidentul în care un taximetrist iesean a fost înjunghiat în gât de o clientã i-a sensibilizat mai mult pe politicieni decât pe practicantii acestei meserii, astfel cã deputatul iesean Tudor Ciuhodaru a pus la punct un proiect de lege care sã sporeascã gradul de sigurantã a celor care desfãsoarã activitãti de taximetrie. Deputatul propune ca fiecare masinã cu care se presteazã astfel de servicii sã fie dotatã cu buton de panicã si geamuri securizate care sã-l separe pe sofer de pasageri. Complet detasati de ceea ce a pãtit colegul lor, taximetristii vasluieni sunt de pãrere cã în toate situatiile paza bunã trece primejdia rea. Nici pe departe sã nu credeti cã, în viziunea acestora, paza bunã ar fi butonul de panicã sau geamul securizat din propunerea legislativã cu care deputatul iesean îsi doreste sã vinã în sprijinul acestei categorii! “Este adevãrat cã niciodatã nu stii cine se urcã în masina ta. Eu nu practic meseria aceasta de foarte mult timp, dar cred cã cea mai importantã metodã de sigurantã pe care eu o folosesc este faptul cã niciodatã nu fac curse noaptea. Am auzit de cele petrecute la Iasi si sincer nu cred cã un buton de panicã ar fi rezolvat situatia. Hai sã fim seriosI, nu au cei din Germania, Anglia butoane de panicã si geamuri securizate, nu o sa avem nici noi! Nu cred cã ne-ar trebui, astea sunt accidente, este o meserie riscantã, dar dacã ești calm poti scãpa de situatiile neplãcute. Noi avem obiceiul de a comunica prin statii, dacã avem probleme ne contactãm si ne ajutãm unii pe altii”, ne-a declarat Mugurel, un taximetrist vasluian.
” Un astfel de echipament ar costa cam jumãtate din valoarea unui autoturism”
Administratorul unei firme de taxiuri este de pãrere cã aceste cazuri izolate de genul celui petrecut la Iasi nu sunt absolut edificatoare în ceea ce priveste gradul de periculozitate al acestei meserii. “Toti cei care oferã servicii de taximetrie sunt instruiti în ceea ce priveste comportamentul pe care trebuie sã îl adopte si în situatii deosebite. Dacã au probleme, ei folosesc statia pentru a contacta dispeceratul care poate solicita interventia autoritãtilor, ei sunt obligati sã anunte cursele pe care urmeazã sã le facã în afara localitãtii, de asemenea pot comunica cu ceilalți colegi. Un alt aspect important este acela cã un taximetrist poate refuza de exemplu cursa unei persoane dacã considerã el cã pasagerul i-ar putea crea neplãceri. Nu în ultimul rând, cea mai importantã este atitudinea lui, de cele mai multe ori dacã se iscã vreun conflict, se refuzã plata unei curse, este indicat ca soferul sã lase de la el, sã nu facã exces de zel, pentru a evita un conflict de amploare. În ceea ce priveste propunerile legislative care se doresc a fi fãcute, nu pot sã comentez prea mult, eu cred sincer cã un buton de panicã sau un geam securizat nu ar rezolva o problemã gravã de sigurantã”, a declarat Marian Birda. În principiu, deputatul care a pus la punct acest proiect legislativ, vine cu propunerea ca dotarea autoturismelor taxi cu echipamente de sigurantã sã fie deductibilã din impozite, dar din pozitia celui care administreazã compania de taxiuri utilarea mașinilor cu astfel de dispozitive este inaccesibilã, mai ales din punct de vedere economic. “Dacã ar fi sã se aprobe, asa cum se zvoneste, aceastã lege, costurile ar fi impresionante. Un astfel de echipament ar costa cam jumãtate din valoarea autoturismului”, adaugã Marian Birda.
“Taximetria este o meserie riscantã”
“Taximetria este o meserie riscantã, nu pot sã zic cã nu. Practic aceastã meserie din ’86 si am auzit tot felul de întâmplãri de genul celei de la Iasi, chiar si la Vaslui au mai fost taximetristi atacati, numai eu stiu unul cãruia i-au dat cu ceva în cap acum câtiva ani, pe unu l-a strangulat. Din experienta mea, vã zic cã nu o sã se bage nimic, parcã am mai auzit cã s-au mai aplicat asfel de metode de sigurantã prin orase mai mari, dar nu au dat randament. Cel mai bine e sã eviti orice conflict, am avut parte si de clienti scandalagii, aburiti de alcool, unii care au plecat fãrã sã-mi plãteascã cursele, dar niciodatã nu m-am luat de ei, asta e precautia, cea mai importantã metodã de sigurantã”, a declat nea Ion, taximetrist în Vaslui.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu